رواية قصة حب الفصل الأول
#قصة_حب
البارت الاول
الحب محدش متفق علي الكلمه دي فيه ناس جربته وحبه جدا وناس جربته واتكسرت وتوجعت وكرهت الفكره نفسها الحب حاجه محدش عارف هي جت منين او بتحصل ازاي بس الاكيد انها بتحصل من غير مقدمات مننا من غير منحس مفيش سبب للحب ومفيش حاجه تضمنلك الحب ده زي المغامره لي بتدخلها وانت مش عارف اي هيحصلك فيها بس بتدخلها عشان مفيش حل تاني الحب اجمل حاجه سيئه اتخلق في الوجود...!
خلصت كتبتها وقفلت المذكرات بتاعتها وقعدت مع نفسها بتفكر في حياتها وكل حاجه عدتت بيها بتفكر ازاي تحولت من شخص ضعيف محطم لي حد قوي ناجح والناس كلها عارفها قطع تفكرها ده خبطه علي الباب و دخل الممرض عليها
الممرض: السلام عليكم يادكتوره نهال
نهال: وعليكم السلام ياحسين اتفضل
حسين: فيه حاله خطيره اوي برا يادكتوره ومحتاجين حضرتك
نهال وهي بتقوم من علي الكرسي وبدأت تمشي بسرعه وورها حسين بيقولها مواصفات الحاله ووصلت عند الاوضه لي فيها الحاله بس كان فيه ريحت برفان هي عارفها كويس رجعتها بالزمن لي ٦ سنين عدو وحست قلبها مقبوض ومقدرتش تتحرك من مكانها غير لما حسين اتكلم وراها
حسين: دكتوره انتي كويسه
نهال: اهه ياحسين تمام يلا ندخل نشوف الحاله
ودخلت واول مشافت لي قدمها علي السرير عينها دمعت ومبقتش قادره تصدق ان هو لي قدمها نفس الشخص لي كان سبب في نجحها دلوقتي نفس الشخص لي بسبب كسرو ليها تحولت لي انسانه تانيه خالص غير لي كانت تعرفها حست احاسيس كتيره غريبه ومبقتش فاهمه هو ازاي هنا واي لي تعبه وطلعت تجري عليه وبدأت تعمل شغلها بخوف وقلق وتوتر وهي بتلمس ايده ايده لي زقتها من 6سنين ايده لي كانت ليها الأمانة وفجأة اتحولت لي وحش بيبعدها عنه خلصت نهال شغلها وخرجت لي اهل المريض لي كان اصلا محدش معاه غير صاحبه
حازم بقلق: طمنيني يادكتوره ماله اي لي حصله
نهال: حضرتك مين
حازم: انا اخو يا دكتوره
نهال: بس فارس ملوش اخوات وفجاه فاقت لي كلمها هي نطقت اسمه بعد كل السنين دي نطقت اسمه تاني عينيها دمعت من غير متحس ومبقتش فهمه لي الوجع لي جوها ده اي سببه وليه دمعت لما قالت اسمه ليه لسه لحد دلوقتي جرحها منه بينزف ليه منستش اسمه زي ما كانت بتقول وسط صحابها ليه
قطع حازم تفكرها وهو بيسالها: هو حضرتك تعرفي فارس
نهال بتوتر: هه لا معرفوش مكتوب اسمه في المستشفى ومعلومات عنه المهم هو عنده شريان في القلب مسدود هكتبله علي شويه ادويه ويتابع معانا عشان لو الادويه مجبتش نتيجه هنلجاء لعمليه بعد ازنك
وسبته نهال من غير متسمع رد علي كلمها وداخلت مكتبها وهي قعدت علي الكرسي وسمحت لي دموعها تنزل وهي بتفتكر ازاي عرفت ورجعت للماضي 6سنين
________________________________
يابنتي يابنتي ارحميني بقالي شهرين بحاول اكلمك ردي بقا
نهال وهي بتقف وتبص وراها: في اي ياستاذ انت عايز اي الله عيب كده
فارس: الاستاذ ده اسمه فارس وهيموت ويكلمك ومستعد يخطبك دلوقتي حال بس تعبريه
نهال بكسوف: عيب كده ياكابتن الله انت معندكش اخوات بنات
فارس: معنديش حد غيرك انتي وامي ارضي عليا بقا ياست البنات والله بحبك
نهال بكسوف ووشها احمر ومبقتش عارفه ترد: احم علي علي فكره ان مش بكلم ولاد ف عيب لي انت بتعمله ده
فارس: والله العظيم عارف عشان كده روحت اتقدمتلك وباباكي وافق وانتي لي رفضتي اي السبب بقا
نهال بجديها: عشان انا لسه قدامي كتير جدا ومش عايزه اربط نفسي بحاجه دلوقتي عايزه ادخل كليه وابقي دكتوره قلب مشهوره والناس تشوفني تقول الدكتوره نهال الحسيني اهي والناس تتمني تشوفني وبقا دكتوره طيبه وساعد الناس كلها
فارس بحب: اكيد ياحبيبتي كل ده هيحصل انا عمري ماهقف قدام حلمك انا بحبك وحبي عمره ماهيبقي عاق في طريقك انا بس عايز اكون معاكي مش اكتر
____________________________
قطع تفكرها فونها لي رن وردت عليه
نهال: اي ياسالي
سالي: انتي فين يابت
نهال: بت اي ياخربيتك ده انا دكتوره مشهوره احترميني
سالي: الكل يقولك يادكتوره انا اقولك يابت ودي حاجه من حقي
نهال: طبعا ياقلبي من حقك هو انا ليا غيرك
سالي: حبيبي يخليكي ليا
نهال: انجزي بقا وبلاش محن عشان بيجبلي حموضه ههههههههه
سالي: يلا ابت عشان ننزل نتغدا برا اخلصي عشان واقعه من الجوع
نهال: فيه دكتوره محترمه تقول واقعه من الجوع
سالي: ومين قال اني محترمه يلا ابت بسرعه
نهال: حاضر يالي مش محترمه ههههههههههههه
#فاتن_محمد_شاكر